Devil

Publicerad 2011-03-09 13:13:23 i Häst,

Igår eftermiddag red jag Devil för första gången efter hans struppipnings-operation.
Guud vad jag har längtat och vilken mersmak jag fick!

Vi skrittade mest men arbetade också lite i trav och galopp.
Jag började med att göra halter i skritten efter det att jag plockat upp honom. De flesta blev jättebra. Jag tror att snön som jag red i hjälpte honom att lyfta lite extra på benen för jag fick till några då han bibehöll formen och trampade under sig bra.

I traven blev han rätt stark, inte just när man travar på utan mest när det ska till en avsaktning. Då drar han ner huvudet, nästan i backen. Det gäller då för mig att vara jättestark i bålen så jag inte flyger som en vante på honom, men det är inte lätt.

Galoppen funkade ungefär lika som traven, d.v.s väldigt stark i avsaktningarna.

Jag koncentrerade mig då mest på att försöka ha hans huvut högt så han inte hade möjlighet att dra ner det i varje avsaktning. Formen gör detsamma. Det kommer med tiden. Det är bättre att han får gå i en hög form och jobba med kroppen och få en bra balans i det läget än att han ska bygga sina muskler efter att han går med nosen i backen.

Men som sagt. Det var första gången jag red honom efter operationen, så jag får inte ha så höga krav.
Nu gäller det att bygga upp främst kondition och muskler så att vi förhoppningsvis kommer att göra snygga avsaktningar till i sommar.

                                      

Kommentarer

Postat av: Sanna

Publicerad 2011-03-09 16:42:04

Super fin häst :)

Postat av: emelie

Publicerad 2011-03-09 17:01:31

vad är det för operation hästen har gjort?

Postat av: Johanna Runngren

Publicerad 2011-03-09 17:21:58

Han har genomgått en operation mot struppipning;



Struppipning ger vid ansträngning upphov till ett väsande eller pipande ljud från övre luftvägarna vid framför allt inandning. Det märks sällan i vila utan först då hästen blir andfådd. Missljudet uppstår p.g.a. turbulens i luftströmmen orsakat av förträngning av ingången till luftstrupen i struphuvudet i bakre delen av svalget. Förträngningen orsakas av en nervskada som gör att i vanligaste fall struphuvudets vänstra sida blir förlamad och inte kan vidga sig när hästen behöver andas häftigare. Denna nervskada kommer oftast smygande och hästägaren märker problemet när missljuden börjar uppstå och att hästen inte orkar lika mycket. Eftersom hästen inte får i sig tillräckligt med luft vid ansträngning så blir den fortare trött och får nedsatt prestationsförmåga. Struppipning uppkommer vanligast på storvuxna halvblodshästar men kan även drabba alla andra typer av hästar inklusive trav och galopphästar. Vanligen uppkommer inte problemet förrän hästen uppnått vuxen ålder.

text från: hastkliniken.se



/Johanna Runngren

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johanna Runngren

27 år och mamma till en snart 1-årig underbar liten tjej. Bor i ett litet samhälle i mitten av Dalarna men min blivande man.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela